INHOUD VAN DE LES

De inhoud van de les is afhankelijk van de stijlkeuze van de school. Dit komt omdat er binnen oude stijl gewerkt wordt naar het centraal examen muziek. Voor het schoolexamen hebben beide stijlen dezelfde domeinen, die ingedeeld zijn in theorie, praktijk en oriëntatie op beroepspraktijk. Wat er allemaal behandeld kan worden in de les is afhankelijk van de contacturen. Wat er voor de rest allemaal behandeld wordt is helemaal aan de docent zelf, zolang de leerlingen maar les krijgen over de aspecten van de verschillende domeinen. In de nieuwe exameneisen is het zelfs zo dat het examenprogramma per examenkandidaat mag verschillen, om echt bezig te zijn met persoonlijke ontwikkeling. Op deze manier kunnen vakoverstijgende onderdelen aan bod komen in de bovenbouw. Denk hierbij aan bijvoorbeeld programmeren, multidisciplinair werken of produceren.

 

Aanbevelingen

  • In de praktijk is de inhoud van de les een aspect binnen het model dat blijft bewegen. Om deze reden kan het handig zijn om eerst de inhoud van de les te bepalen als u met het model aan de slag gaat.
  • De stijlkeuze heeft invloed op de stof die u aan moet bieden voor het centraal examen. Hou hier rekening mee bij het bedenken van uw lesinhoud.
  • Doordat de exameneisen vaag zijn is het mogelijk om in te zetten op de ontwikkeling van de leerling zelf. Laat de leerling zelf bijvoorbeeld eens aangeven waar die mee bezig wil zijn in de bovenbouw.
  • De vage exameneisen maken het hierdoor ook mogelijk om in te zetten op de motivatie van de leerling
  • Een mooie afsluiting van het examenvak is binnen het vak muziek goed mogelijk in de vorm van een eindexamenconcert. Dit zullen leerlingen niet gauw vergeten.
  • Voor lesinhoud kunt u zich laten inspireren door andere scholen en docenten. Bijvoorbeeld door de Facebookgroep 'Toffe songs VO en meer!'.